Od ponad miesiąca w polskich mediach i Internecie możemy obserwować dwie ekologiczne kampanie społecznościowe - klimatolubni.pl i tydecydujesz.org. Za pierwszą z nich stoi Ministerstwo Środowiska i Partnerstwo dla Klimatu, za drugą odpowiedzialny jest Greenpeace Polska. Emisja spotów reklamujących obie kampanie zbiegła się w czasie, dlatego naturalnym wydaje się porównanie obu akcji. Kto w tym zestawieniu będzie górą?
klimatolubni.pl
Zacznę od klimatolubnych. Jak możemy przeczytać na stronach kampanii, jest to ogólnopolska inicjatywa społeczna na rzecz redukcji emisji CO2 i zużycia wody przez gospodarstwa domowe w Polsce. Na stronie internetowej znajdziemy m.in. porady jak przyczynić się do poprawy stanu środowiska i jak ograniczyć swój wpływ na zmiany klimatu. Całą akcję promują 3 filmy reklamowe, w których występują polscy celebryci.
1. Otylia Jędrzejczak namawia do oszczędzania wody:
2. Szymon Majewski zdradza jak mniej płacić za rachunki:
3. Edyta Górniak radzi jak oszczędzać energię:
tydecydujesz.org
Kampania społeczna Ty Decydujesz jest swoistego rodzaju apelem do Polaków o przyłączenie się do walki ze zmianami klimatami i poparcie petycji skierowanej do polskich władz. Na głównej stronie akcji możemy przeczytać fragment manifestu, który odzwierciedla ideę kampanii. Zmiany klimatu zabijają życie na naszej planecie. Politycy mogą to jeszcze zmienić. Oczekujemy zdecydowanych działań na rzecz światowego porozumienia w sprawie ochrony klimatu oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. ŚWIAT W TWOICH RĘKACH - PODPISZ SIĘ. Na stronie oprócz tego możemy znaleźć 5 filmów reklamowych promujących akcję i formularz, przy pomocy którego możemy przyłączyć się do kampanii. Poniżej zamieszczam wybrane 3 spoty propagujące kampanię.
1. Znani Polacy namawiają do przyłączenia się do akcji:
2. Nic Nie Musisz - obrazy klęsk żywiołowych i skutki zmian klimatu:
3. Ignoranci - spot o bagatelizowaniu i ignorowaniu ocieplania klimatu:
Tyle faktów, teraz czas na opinie.
Klimatolubni.pl to bardzo sprawnie stworzona kampania społecznościowa. Wykorzystanie znanych z ekranów telewizorów i popularnych w Polsce postaci, na pewno uatrakcyjniło reklamy. Bardzo podoba mi się również przekaz spotów - proste, konkretne porady, ukazujące w jaki sposób możemy oszczędzać energię, mniej płacić za rachunki, a przy tym przyczyniać się do ochrony środowiska.
W najlepszej - moim zdaniem - reklamie z Szymonem Majewskim, można chociażby zobaczyć i usłyszeć, żeby: wyłączać telewizor i wyciągać ładowarkę z gniazdka. Z kolei od Edyty Górniak dowiadujemy się, by przykręcić nasze termostaty przy kaloryferach o jeden stopień. Najsłabiej z tej trójki wypada spot z Otylią Jędrzejczak - brakuje w nim konkretnego przekazu związanego z oszczędzaniem wody, np. kiedy myję zęby, zawsze zakręcam wodę, etc. Wszystkie reklamy kończą się bardzo chwytliwym hasłem - Zmień nawyki na dobre. Zmień klimat na lepszy.
Autorzy kampanii Tydecydujesz.org, wybrali zupełnie inną drogę. Przede wszystkim straszą nas obrazami zagłady, pokazując możliwe konsekwencje ocieplania klimatu. Pierwszy spot, w którym biorą udział znani Polacy, jest swojego rodzaju apelem o przyłączenia się do akcji i podpisania pod petycją. Sama reklama nie wzbudza kontrowersji, choć uważam, że w porównaniu do omawianych powyżej filmików jest gorzej zrealizowana i trochę nudna.
Drugi spot epatuje obrazami zagłady, cierpienia i śmierci - zapewne w założeniu jego twórców miał on za zadanie wstrząsnąć i pobudzić jego odbiorców. Jednak wydaje mi się, że może on bardziej odpychać, skłaniać do przełączenia kanału, niż do obejrzenia go do końca.
Ten sam zarzut kieruję do trzeciego spotu - Ignoranci. Tutaj obrazy klęsk żywiołowych, przemieszane są z różnymi wypowiedziami ludzi, które łączy wspólny mianownik - wszyscy ignorują problem zmian klimatu. Można usłyszeć m.in wypowiedź dziewczyny, którą nie obchodzi Amazonia, bo jeśli wyjeżdża z Polski to do Egiptu na wakacje. Widzimy również mężczyznę, który jest wyraźnie (używając eufemizmu) zdenerwowany, całą dyskusją o zmianach klimatu, czemu daje upust klnąc w powietrze. Słyszymy również wypowiedź kobiety, którą zacytuję dokładnie, gdyż oddaje bardzo dobrze główną słabość tego spotu i całej kampanii: Może tam topnieją te lodowce i foki, i niedźwiedzie są biedne, ale mnie to nie dotyczy - ja żyję w Polsce i mam swoje problemy. Niestety wydaje mi się, że duża część ludzi w Polsce właśnie myśli w ten sposób i oglądając takie wypowiedzi, tak na prawdę może się utwierdzać w swoim przekonaniu, nie widząc realnych powiązań między ochroną przyrody w Polsce, a zmianami klimatu na świecie.
Mam jeszcze jedną wątpliwość, która dotyczy całej kampanii, a nie pojedynczych filmów. Przez dobrych kilkanaście minut próbowałem znaleźć na stronie akcji pełną treść petycji, manifestu, o którego podpisanie apelują jej twórcy. Niestety bezskutecznie. I dlatego pomimo tego, że cała akcja jest jak najbardziej uzasadniona i potrzebna - by sprawnie chronić nasze środowisko, niezbędne są zmiany także na poziomie ustawodawczym i wykonawczym, kampanię uważam za nietrafioną.
Klimatolubni.pl zdecydowanie górą nad Tydecydujesz.org
Zacznę od klimatolubnych. Jak możemy przeczytać na stronach kampanii, jest to ogólnopolska inicjatywa społeczna na rzecz redukcji emisji CO2 i zużycia wody przez gospodarstwa domowe w Polsce. Na stronie internetowej znajdziemy m.in. porady jak przyczynić się do poprawy stanu środowiska i jak ograniczyć swój wpływ na zmiany klimatu. Całą akcję promują 3 filmy reklamowe, w których występują polscy celebryci.
1. Otylia Jędrzejczak namawia do oszczędzania wody:
2. Szymon Majewski zdradza jak mniej płacić za rachunki:
3. Edyta Górniak radzi jak oszczędzać energię:
tydecydujesz.org
Kampania społeczna Ty Decydujesz jest swoistego rodzaju apelem do Polaków o przyłączenie się do walki ze zmianami klimatami i poparcie petycji skierowanej do polskich władz. Na głównej stronie akcji możemy przeczytać fragment manifestu, który odzwierciedla ideę kampanii. Zmiany klimatu zabijają życie na naszej planecie. Politycy mogą to jeszcze zmienić. Oczekujemy zdecydowanych działań na rzecz światowego porozumienia w sprawie ochrony klimatu oraz redukcji emisji gazów cieplarnianych. ŚWIAT W TWOICH RĘKACH - PODPISZ SIĘ. Na stronie oprócz tego możemy znaleźć 5 filmów reklamowych promujących akcję i formularz, przy pomocy którego możemy przyłączyć się do kampanii. Poniżej zamieszczam wybrane 3 spoty propagujące kampanię.
1. Znani Polacy namawiają do przyłączenia się do akcji:
2. Nic Nie Musisz - obrazy klęsk żywiołowych i skutki zmian klimatu:
3. Ignoranci - spot o bagatelizowaniu i ignorowaniu ocieplania klimatu:
Tyle faktów, teraz czas na opinie.
Klimatolubni.pl to bardzo sprawnie stworzona kampania społecznościowa. Wykorzystanie znanych z ekranów telewizorów i popularnych w Polsce postaci, na pewno uatrakcyjniło reklamy. Bardzo podoba mi się również przekaz spotów - proste, konkretne porady, ukazujące w jaki sposób możemy oszczędzać energię, mniej płacić za rachunki, a przy tym przyczyniać się do ochrony środowiska.
W najlepszej - moim zdaniem - reklamie z Szymonem Majewskim, można chociażby zobaczyć i usłyszeć, żeby: wyłączać telewizor i wyciągać ładowarkę z gniazdka. Z kolei od Edyty Górniak dowiadujemy się, by przykręcić nasze termostaty przy kaloryferach o jeden stopień. Najsłabiej z tej trójki wypada spot z Otylią Jędrzejczak - brakuje w nim konkretnego przekazu związanego z oszczędzaniem wody, np. kiedy myję zęby, zawsze zakręcam wodę, etc. Wszystkie reklamy kończą się bardzo chwytliwym hasłem - Zmień nawyki na dobre. Zmień klimat na lepszy.
Autorzy kampanii Tydecydujesz.org, wybrali zupełnie inną drogę. Przede wszystkim straszą nas obrazami zagłady, pokazując możliwe konsekwencje ocieplania klimatu. Pierwszy spot, w którym biorą udział znani Polacy, jest swojego rodzaju apelem o przyłączenia się do akcji i podpisania pod petycją. Sama reklama nie wzbudza kontrowersji, choć uważam, że w porównaniu do omawianych powyżej filmików jest gorzej zrealizowana i trochę nudna.
Drugi spot epatuje obrazami zagłady, cierpienia i śmierci - zapewne w założeniu jego twórców miał on za zadanie wstrząsnąć i pobudzić jego odbiorców. Jednak wydaje mi się, że może on bardziej odpychać, skłaniać do przełączenia kanału, niż do obejrzenia go do końca.
Ten sam zarzut kieruję do trzeciego spotu - Ignoranci. Tutaj obrazy klęsk żywiołowych, przemieszane są z różnymi wypowiedziami ludzi, które łączy wspólny mianownik - wszyscy ignorują problem zmian klimatu. Można usłyszeć m.in wypowiedź dziewczyny, którą nie obchodzi Amazonia, bo jeśli wyjeżdża z Polski to do Egiptu na wakacje. Widzimy również mężczyznę, który jest wyraźnie (używając eufemizmu) zdenerwowany, całą dyskusją o zmianach klimatu, czemu daje upust klnąc w powietrze. Słyszymy również wypowiedź kobiety, którą zacytuję dokładnie, gdyż oddaje bardzo dobrze główną słabość tego spotu i całej kampanii: Może tam topnieją te lodowce i foki, i niedźwiedzie są biedne, ale mnie to nie dotyczy - ja żyję w Polsce i mam swoje problemy. Niestety wydaje mi się, że duża część ludzi w Polsce właśnie myśli w ten sposób i oglądając takie wypowiedzi, tak na prawdę może się utwierdzać w swoim przekonaniu, nie widząc realnych powiązań między ochroną przyrody w Polsce, a zmianami klimatu na świecie.
Mam jeszcze jedną wątpliwość, która dotyczy całej kampanii, a nie pojedynczych filmów. Przez dobrych kilkanaście minut próbowałem znaleźć na stronie akcji pełną treść petycji, manifestu, o którego podpisanie apelują jej twórcy. Niestety bezskutecznie. I dlatego pomimo tego, że cała akcja jest jak najbardziej uzasadniona i potrzebna - by sprawnie chronić nasze środowisko, niezbędne są zmiany także na poziomie ustawodawczym i wykonawczym, kampanię uważam za nietrafioną.
Klimatolubni.pl zdecydowanie górą nad Tydecydujesz.org
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz